Salam Terakhir Ku Seman Pada Utusan Melayu

Sunday 27 March 20160 comments

Oleh 
KEBINATANGAN POLITIK ATASI IDEALSIME KEWARTAWANAN


Tiap wartawan  yang menempah nama besar di Utusan Melayu melangkah keluar dari Utusan Melayu dengan memberikan tabik hormat kepadanya setelah  mengukir nama  kerana menjiwai, mewarisi dan meneruskan semangat dan tardisi  Utusan Melayu sebagai akhbar perjuangan zaman berzaman sejak tahun 1939.
 
Mereka sedar bahawa mereka menumpang kebesarannya dan tiap pengorbanan mereka samaada ke kiri atau ke kanan  menambahkan kekeramatan dan keagungannya.
Pengarah Urusan dan Ketua Pengarang Utusan Melayu Pertama Yusuf Ishak menjadi Presiden Singapura yang pertama kerana Perdana Menterinya Lee Kuan Yew mengikhtiraf sumbangan Utusan Melayu kepada pembangunan politik Singapura dan Malaya  di bawah pimpinannya 
Samad Ismail keluar penjara masuk penjara semasa di Utusan Melayu dan masih dilihat membawa semangat Utusan Melayu bila beliau berkhidmat dengan akhbar lain. Beliau tetap digeruni kerana semangat Utusan Melayu dan kemudian di tahan lagi di bawah ISA di Malaysia. 

Said Zahari di tahan dibawah ISA di Singapura selama 17 tahun  kerana mewarisi semangat perjuangan ini dan diiikuti dengan laluan berkrikil oleh Melan Abdullah,Mazlan Nordin,Zainuddin Maidin dan Johan Jaafar.

Terkini  seorang lagi yang mempunyai nama besar dalam dunia kewartawan Ku Seman Ku Hussain telah melangkah keluar dari Ibu Pejabat Utusan Melayu  dengan meninggalkan catitan terakhirnya yang memilukan setelah berkhidmat lebih 32 tahun.Bacalah penilaiaannya terhadap Utusan Melayu sebagai Universiti Keduanya
Kabarnya Ketua Pengarang Utusan Melayu sekarang Aziz Ishak juga telah memberitahu rakan-rakan bahawa beliau akan berhenti.
Mereka meninggalkan Utusan dengan rasa kecintaan pada Utusan dan kesedaran betapa kebinatangn politik mengatasi kemanusiaan dalam dunia kewartawanan dan dalam dunia kewartawanan juga ada binatang politik
Di bawah ini Petikan tulisan terakhir Ku Seman Ku Hussain di Mingguan Malaysia 27 Mac 16
Senja itu 1 Januari 1984, masih saya ingat lagi dalam hujan lebat di Stesen Bas Kangar yang becak dan bias cahaya lampu jalan pada lopak berair bagaikan mise en scene sebuah filem. Hening dan sepi. Itulah detik  yang mengiringi saya melangkah ke Kuala Lumpur untuk menjadi warga Utusan Melayu. Emak hilang kata-kata, hanya matanya mem­beritahu saya tentang gejolak jiwanya. Ayah seperti tidak ada apa-apa. Tetapi saya  sangat kenal dia.
 Sebelum bas bergerak emak menghulurkan RM50 sebagai tambah duit belanja. Saya sebak. Titis hujan dan airmata bersatu. RM50 itu besar bagi keluarga kami. Dalam perjalanan sesekali terasa kesal menerima tawaran kerja di Utusan Melayu. Bukankah lebih bertuah kalau berjaya temuduga sebagai posmen. Tanpa pengetahuan emak dan ayah, saya berjanji dengan “tukang atur” untuk memberikan sebulan gaji sebagai upah. Tetapi gagal juga.
 Saya sampai ke pondok pengawal Utusan Melayu pukul 7.30 pagi. Sunyi  dan tidak ada orang kecuali pengawal. Saya beritahu hendak berjumpa Encik Zainuddin Maidin. Pengawal itu menjegil kepada saya. Rupa-rupanya waktu berkerja pukul 10 pagi. Saya melaporkan diri di atas tangga semasa Zainuddin berjalan naik dengan beg briefcase dan terus panggil masuk ke pejabat.
 Di sini, walaupun ada editornya kelihatan bengis dan garang tetapi keluarga besar Utusan Melayu sangat humanis. Ini membuatkan saya yang jauh dari dunia asing tidak terasing di warisan pusaka orang Melayu paling berjasa ini. Mereka memberi ilmu tanpa cemburu. Zainuddin sendiri misalnya kerap memanggil saya "menghadap" di biliknya. Wa­taknya yang bengis, serius dan sukar kompromi terhadap kesilapan memang menggerunkan.
 Sebenarnya saya tidak diasuh di mana-mana sekolah kewartawanan. Utusan Melayu adalah universiti saya, ketua-ketua daripada dulu, Zainudin (Zam), Johan Jaaffar, Khalid Mohd. dan sekarang Aziz Ishak telah membentuk karakteristik pemikiran kewartawanan saya.
 Saya dibentuk tanpa sedar oleh ketua-ketua yang ber­pengaruh ini. Oleh yang demikian saya menghargai mereka seumpama Mitch Albom mengenang pensyarahnya Profesor Morrie Shwartz yang menderita sakit amyotrophic lateral selerosis (ALS) dalam buku Tuesdays With Morrie. ALS diibaratkan mati sebelum mati.
 Saya beruntung kerana berpeluang menyaksikan  ketua-ketua saya berhadapan dan menyuraikan peristiwa-peristiwa besar yang melibatkan rakyat dan negara dengan begitu cemerlang. Ternyata wartawan bukanlah pelapor dan pelobi melulu. Juga bukan penulis pamplet. Jauh lebih besar wartawan adalah manusia yang mewaraskan rakyat yang barangkali tidak punya waktu untuk berfikir. Saya mengamati dan belajar daripada semua tragedi ini.
 Peristiwa seperti tragedi Memali di Kedah tahun 1986, pertarungan Dr. Mahathir dengan Tengku Razaleigh Ham­zah (Ku Li) tahun 1987  seterusnya membawa kepada pengharaman parti UMNO pada 1988 yang sekali gus melucutkan seketika jawatan Perdana Menteri daripada Dr. Mahathir, krisis antara Dr. Mahathir dengan institusi Raja pada 1992 dan pemecatan Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 1998 membawa kepada pergolakan politik di negara ini.
 Pengalaman melihat kewarasan pasukan editorial yang diketuai oleh Zainuddin berdepan dengan konflik mem­bawa kepada pengharaman UMNO suatu yang sangat berharga. Begitu juga Khalid Mohd yang menerajui Utusan Melayu ketika ledakan reformasi  Anwar Ibrahim serentak  kecundang  Orde Baru Presiden Suharto di Indonesia. Ini antara fragmen-fragmen zaman yang sangat mencabar bagi wartawan di negara ini.
 Utusan Melayu membentuk saya melihat dunia dan manusia daripada sudut pandangan yang berbeza, kritis, analitikal dan berkeupayaan membaca semiotik yang terlindung dari mata zahir. Malah saya selalu diingatkan bahawa wartawan Utusan Melayu bekerja un­tuk pembaca supaya pemikiran mereka merdeka. Kata mereka, kita mesti jawab segala persoalan daripada rakyat pada esoknya.
 Hanya rakyat yang merdeka pemikirannya menjadi pemangkin kepada sistem politik yang stabil dan aman. Fasa pertama perjuangan Utusan Melayu memerdekakan negara tercapai dengan jayanya. Tetapi perjuangan tidak terhenti di situ, (selepas 59 tahun), organisasi surat khabar seperti Utusan Melayu berterusan untuk agenda merdekanya. Dalam persekitaran sosiobudaya dan politik yang sangat kompleks, cabaran dan harapan kepada wartawan juga sangat tinggi.
 Hari ini saya sudah tidak menyesal kerana gagal menjadi posmen (tanpa secebis maksud memperkecil pekerjaan posmen), malah bersyukur. Kegagalan itu memberikan peluang bersama-sama Utusan Melayu yang menyediakan lubuk pengalaman yang tidak ternilai harganya.
 Utusan Melayu terlalu rapat secara fizikal mahupun spiritual dengan saya. Teman-teman yang baik dan kenangan yang manis semuanya ada di sini. Inilah juga sebahagian kekuatan saya. Saya pasti akan kehilangan mereka apabila tiba pada batas waktu untuk berpisah.
Malam ini (malam tadi) selepas saya menekankan tanda noktah pada catatan terakhir ini, saya melangkah meninggalkan Utusan Melayu yang sudah 32 tahun empat bulan Tuhan menyalurkan rezeki saya melaluinya. Saya bersyukur menumpang hidup di rumah pusaka bangsa ini.
NOTA:

Ini adalah catatan terakhir Pengarang Mingguan Malaysia yang meletakkan jawatan dari Utusan Melayu.  Tulisan beliau yang kontroversial tetapi jujur kurang menyenangkan pihak tertentu.  Ku Seman boleh memohon bersara awal dan menikmati faedah tertentu tetapi beliau menghantar notis meletakkan jawatan  dan tidak menikmati apa-apa faedah. ~

http://zamkata.blogspot.my/
Share this article :

Post a Comment

 
Webmaster : K.A.M.I
Copyright © 2010. Bebaskan Media - All Rights Reserved
Pandangan Dalam Laman Web ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap Webmaster
Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat